fbpx

Därför ska du jobba med din varumärkesmedvetenhet

varumärkesmedvetenhet
Innebörden av varumärkesmedvetenhet är en självklarhet för många företagare. Däremot är det inte alla som verkligen förstår vikten av att synas, framför allt om man redan är etablerad på marknaden. I det här inlägget ska vi därför ta oss en titt på hur viktigt det här med varumärkesmedvetenhet egentligen är.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Varumärkesmedvetenhet - vad är det?

Varumärkesmedvetenhet har att göra med hur många konsumenter som känner till ett visst varumärke samt dess tjänster eller produkter. Ju fler konsumenter som känner igen t.ex. din logo eller ditt företagsnamn, desto starkare blir ditt varumärke.

Top of mind - vad innebär det?

Top of mind är ett koncept inom marknadsföring. Konceptet syftar på det första varumärket en konsument kommer att tänka på när hen tänker på ett visst verksamhetsområde. Vad tänker du när du hör ordet “smartphone”? Det första varumärket du kommer att tänka på är din “top of mind”!varumärkesmedvetenhet egentligen är.

Varför är det viktigt att vara och förbli synlig?

För ett nytt företag är det viktigt att synas för att etablera sig på marknaden. Det krävs naturligtvis att ditt företag syns för att konsumenter ska kunna hitta det och köpa dina varor eller tjänster.

Något som är minst lika viktigt är att förbli synlig även efter att du blivit etablerad. Den som redan har en kundkrets kan enkelt tro att marknadsföring inte längre är av lika stor betydelse, men det stämmer inte. Idag finns det mängder med företag inom alla tänkbara nischer, så hård konkurrens är ett faktum. Därför är det viktigt att du förblir aktiv i din marknadsföring – annars kan potentiella kunder tro att företaget inte längre är aktivt.

Låt oss säga att du vill hitta en elektriker i Stockholm och du hittar två Facebook-sidor. Den ena har inte delat något på ett år, medan den andra lägger upp trevliga bilder eller bra information flera gånger i veckan. Vilket företag skulle du välja?

Digital annonsering

Det finns flera olika kanaler när det gäller digital annonsering. Nedan listas de vanligaste.

  • SEO, sökmotoroptimering
  • Sociala medier
  • Betalda annonser på t.ex. Facebook och Instagram
  • Betalda annonser på olika hemsidor
  • Betalda annonser på sökmotorer.

Vår slutsats

Det är alltid ett pågående arbete att hålla sitt varumärke fräsch, uppdaterat och i fokus för att inte tappa marknadsandelar. Som företagare behöver du alltid se till att synas, speciellt online med unika erbjudanden för att slå igenom bruset.

Det gamla ordspråket “syns du inte, finns du inte” stämmer väldigt mycket, speciellt när det gäller digital marknadsföring. Vill du ha hjälp att öka din synlighet online? Kontakta oss idag så hittar vi den bästa möjliga lösningen för ditt företag.

Missa inget inlägg!

Prenumerera på vår blogg för att hålla dig uppdaterad

Fler inlägg

Nästan klar!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig så snart som möjligt!

Cookies

Vi använder cookies. Genom att använda vår hemsida accepterar du hanteringen av dessa enligt rådande Integritetspolicy.

Tack!

Vi har mottagit din förfrågan
och kommer kontakta dig på den önskade tiden.