Det räcker inte att en hemsida är späckad med bra innehåll. Besökaren måste också snabbt och enkelt kunna hitta rätt information. Många besök handlar bara om att få svar på en enskild fråga. Dessutom är det vanligt med dåligt tålamod. Är första intrycket av hemsidan dåligt, riskerar de att omgående klicka bort och prova ett annan sida. Därför ska du alltid se till att din hemsida är lättnavigerad och ger en god användarupplevelse.
Så hur skapar du en hemsida som rankar högt inom användarvänlighet? Ett grundtips är att utgå från din målgrupp. Tänk på vem du gör innehållet för och vad de vill ha reda på. Det är heller inte fel att låta vänner och bekanta göra ett besök och sedan ge feedback. Ett vanligt misstag är att vara hemmablind och till exempel skriva saker som är svåra att förstå för den som inte är insatt i ämnet.
Vikten av ett tydligt budskap
Redan på landningssidan, d.v.s. den allra första sidan en besökare möts av, måste du presentera syftet. Utgå från att du har 5-10 sekunder att snabbt få ut ditt budskap. Den första texten de läser ska vara klar och tydlig. Börja inte med någon långrandig presentation. Vill de veta mer detaljer kan du lägga det på en undersida som de kan gå vidare till.
Lättnavigerad och uppdaterad
Lägg mycket krut på att göra en tydlig huvudmeny och tydliga länkar. I så fall kan besökare redan i menyn få en uppfattning om sidans innehåll. Den övergripande strukturen är extremt viktig för användarupplevelsen. Är hemsidan till exempel för ditt företag, så bör kundsupport och kontaktinformation vara placerat på ett genomtänkt sätt. Allt ska även vara uppdaterat. Få saker gör besökare så frustrerade som döda länkar eller inaktuell information.

Ladda snabbt och mobilanpassad
Undvik stora bilder och videoklipp på landningssidan. Även besökare med en långsam internetanslutning ska kunna få en bra användarupplevelse. Sist men inte minst måste den fungera för mobiler och surfplattor. Satsa på webbdesign där innehållet anpassar sig efter storleken på skärmen.
Vår slutsats
När man skapar en sida så är det avgörande att besökaren lätt hittar det den söker och kan navigera sig runt utan problem. Ett sätt att tänka på det är att sidan ska svara på frågor innan besökaren hinner ställa dem. Tycker besökaren att sidan är svår att förstå så stannar de inte kvar. Vilket betyder att man kan ha förlorat en potentiell kund.
Det är även därför sidan måste vara anpassad till surfplattor och mobiler lika mycket som datorer. Kunderna kanske inte sitter vid en dator när de besöker sidan och då måste hemsidan vara lika lättnavigerad och möta deras behov.
Önskar du en lättnavigerad hemsida eller en enklare landningssida så kan vi hjälpa dig!