Vad exakt är SEO?
SEO som koncept består av ett flertal aspekter och det handlar inte enbart om mängden av trafik som du får. Kvaliteten av trafiken är det viktigaste. Detta innebär att du lockar till dig kunder som är intresserade av just din produkt. Om en person av misstag klickar in sig på din sida eller kanske missuppfattar vad som erbjuds då är det alltså inte kvalitativ trafik som du fått in. Detta eftersom det inte leder till att personen ifråga blir en kund hos ditt företag.
När du optimerat din sida för kvalitativ trafik, kan du då fokusera på kvantiteten. Optimerar du din sida för sökmotorer, kan du få organiska sökresultat. Med organiska sökresultat kan du utan att betala för marknadsföring få in trafik från kunder.
SEO eller annonsering - vad är bäst?
Med digital annonsering kan du nå kunder som använder produkter likt de som du erbjuder. En vanlig form av annons är pay-per-click annonsering. Det är reklambanners som du ser på många sidor. Betalar du för denna typ av annonsering kan du med hjälp av information om kunden skräddarsy den reklam som de ser. Du kan på detta sätt få in passande trafik till din sida.
SEO och annonsering - använd dig av båda
Vilket av alternativen är mest effektivt? Det är svårt att svara på och dessutom inte särskilt viktigt. Detta eftersom båda alternativ har samma syfte men åstadkommer det på olika sätt. Därför är det viktigt att du använder dig av både SEO och digitala annonser när du vill locka nya kunder till din sida och dina produkter.

Vår slutsats
Om du vill nå ut till fler kunder så är det viktigt att synas online. Med hjälp av kvalitativ SEO och annonsering så når du ut till fler kunder som faktiskt är intresserande av den tjänst du tillhandahåller.
Vi på Konverta kan hjälpa dig med både SEO och annonsering. Hör av dig redan idag så hjälper våra kunniga medarbetare dig att synas bättre!