fbpx

Annonsering på Facebook eller Google? Här är skillnaderna

Förutom att Facebook och Google är olika plattformar att annonsera på så finns det en del andra skillnader också. För inte slösa pengar och få en kostnadseffektiv kampanj behöver du nå rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Facebook startades år 2004 av grundaren Marc Zuckerberg och några av hans rumskompisar från Harvard College. I början var det tänkt att endast vara ett socialt nätverk för studenterna på skolan men nu har Facebook över 1,49 miljarder användare. Facebook har kommit att bli världens största sociala nätverk och har idag ingen direkt konkurrent.

Google är en annan gigant som många använder i vardagen. I grund och botten är Google en sökmotor och grundades av Larry Page och Sergey Brin år 1998. Användare kan enkelt skriva in vad de efterfrågar och Google gör sedan grovjobbet åt en. Google sorterar även den funna informationen för att kunna ge användaren information från en trovärdig källa. Idag finns det en mängd olika tjänster som Google kan erbjuda användare. 

Tittar man på de två populäraste funktionerna inom Google kommer Google Ads och Google Pay upp. Faktum är att Google Ads även är Googles största inkomstkälla. För företag är det viktigt att synas online i dagens klimat. Idag spenderar de flesta privatpersoner sin fritid online speciellt på sociala medier som Facebook.

Vilken annonsering passar dig bäst?

När det kommer till digital annonsering är Google Ads väldig populärt och lönsamt. Google Ads innebär att företag kan marknadsföra sig själva via deras sökmotor och nätverk. Företag betala per klick och själva annonserna visar sig för kunderna när de söker efter en produkt eller tjänst som företaget kan erbjuda. Du låter med andra ord kunderna hitta dig och inte tvärtom.

Facebook har också väldigt bra marknadsföringsmetoder som är liknande de på Google. Numera kan du enkelt skräddarsy din marknadsföring på Facebook för att nå ut till rätt målgrupp. Skillnaden mellan Google Ads och annonsering på Facebook är att du bland annat på Facebook kan ta reda på hur lång tid det tog för kunden att köpa efter att de klickat på annonsen. Sammanfattningsvis innebär det att Google är perfekt när kunder är i slutfasen av ett köp och redan vet vad de vill ha medan Facebook är bra för att öka intresset av att köpa en specifik produkt. Behöver du hjälp att komma igång med annonseringen? Kontakta oss så hjälper vi dig. 

 

Vi är certifierad Google Partner.

Google partner

Missa inget inlägg!

Prenumerera på vår blogg för att hålla dig uppdaterad

Fler inlägg

Nästan klar!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig så snart som möjligt!

Cookies

Vi använder cookies. Genom att använda vår hemsida accepterar du hanteringen av dessa enligt rådande Integritetspolicy.

Tack!

Vi har mottagit din förfrågan
och kommer kontakta dig på den önskade tiden.